Hörsel i arbetslivet

Vilka kan vara i behov av hörselhjälpmedel på jobbet?

Alla som jobbar och har någon typ av hörselproblem som hindrar eller gör arbetet ansträngande, ska kunna få ersättning av försäkringskassan eller arbetsförmedlingen för att anpassa sitt arbete till en bättre fungerande arbetsplats.
 

Situationer där det kan vara svårt att höra på jobbet:

  • Sammanträden
  • Telefonering, både fast, trådlöst eller mobilt
  • Konferenser, utbildningar m.m.
  • Bullriga och störande miljöer
  • Signaler som larm, telefon, dörr etc.

Hur går det till?

Hur går det till att skaffa hörselhjälpmedel till jobbet?
Vem betalar ditt hjälpmedel på jobbet?

Arbetsförmedlingen är den som kan bevilja bidrag till hörselprodukter under ditt första anställningsår. Efter första anställningsåret ställs ansökan om arbetsplatsanpassning till försäkringskassan. Oavsett om du är egen företagare eller anställd så har du samma rättighet att få hjälp med att anpassa din arbetsplats. Vi hjälper dig med intyg och ansökningshandlingar.

Mer information hittar du på AMS eller Försäkringskassan.

Läs mer om extra stöd vid nedsatt arbetsförmåga. på www.arbetsformedlingen.se (öppnas i nytt fönster)

Informationsbroschyr från försäkringskassan "Om du har en funktionsnedsättning " (pdf öppnas i nytt fönster) 


Jag vill ha rådgivning och/eller boka en tid
Namn 
Telefon 
Ort 
E-postadress 

Ring oss för rådgivning och tidsbokning

Varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst för rådgivning. Vi hjälper vi dig alltid med utgångspunkt i dina förutsättningar.
 

Ring 0200 - 11 14 50

 

Vi svarar på dina frågor alla vardagar enligt nedan:

 

Måndag – torsdag, klockan 8:00 – 15:00

Fredag                    klockan 9:00 – 12:00

HÄR FINNS HÖRSAM

Du hittar Hörsam butiker och kliniker på flera orter i Sverige.

HITTA DIN NÄRMASTE HÖRSAM >>

Handla på HÖRSAMs webbshop Sjukvårdsaffären.
HÖRSAM WEBBSHOP >>

HJÄLPMEDEL PÅ JOBBET